'Back to the present' Hoe gebruik je toekomstverkenningen bij strategische keuzes in het hier en nu?
In deze derde bijeenkomst dalen we weer af naar het heden. Hoe vertaal je mogelijke toekomsten en probes naar strategie in je eigen omgeving in het hier en nu? Wat is strategie en we gaan in op de cruciale vraag: hoe zorg je ervoor dat toekomstdenken in een organisatie door alle lagen omarmd wordt? Dat gaat over meer dan methodiek, dan raak je aan cultuur. Het gaat over omarmen van onzekerheid en accepteren dat er naast geplande strategie ook een emergente strategie bestaat. Mogelijkheden die ontstaan als gedurende de rit de toekomst zich aaandient.
In deze bijeenkomst neemt Keimpe de Heer van stichting InFutura ons mee in de tastbare en concrete werkwijzen die hij toepast binnen toekomstgericht ontwerptrajecten in diverse organisaties. Keimpe is lead coach van het strategie programma van de Baak en oprichter van strategisch ontwerpbureau PerfectStorm, van waaruit hij verschillende grote en middelgrote bedrijven begeleidde bij het vormgeven van innovatiestrategie.
Steekwoorden:
Cultuur, creatieve strategie, leiderschap
Caroline Maessen
Caroline Maessen is onderzoeker bij het lectoraat Co-Design, werkt bij het Centre of Expertise Smart Sustainable Cities en is docent aan het instituut voor Communicatie. Ze doet sinds kort promotieonderzoek onder de titel 'Future-readiness and adaptive anticipating: expanding future probing practices to connect far-future explorations with the present.'
Remko van der Lugt
Remko is Lector Co-Design aan Hogeschool Utrecht. Hij heeft uitgebreide praktijkervaring omtrent het faciliteren van creatieve co-design processen bij zowel profit (Unilever, Philips, Sara Lee, GITP) als non-profitorganisaties (Belastingdienst, Rijkswaterstaat, SURFnet, KNVB Sectie Betaald Voetbal). Hij is actief in het Network Applied Design Research (NADR) als trekker van een programmalijn over de emanciepatie van ontwerpend onderzoek.